“We houden ons bezig met de loopbaanontwikkeling van bestaande professionals, maar ook met de instroom van nieuwe vakmensen”, legt Erik Boek uit. Erik is regiomanager bij Wij Techniek en verantwoordelijk voor Noordwest Nederland. “We hebben natuurlijk te maken met de energietransitie, waar veel techniek bij komt kijken. Verwarmen, koelen, ventileren. Maar ook de zorg maakt een snelle technologische ontwikkeling door. Naast het feit dat we met vele VMBO-scholen samenwerken – daar komen per slot van rekening heel veel professionals vandaan – werken we óók samen met het Technasium. “We hebben de laatste tijd enorm hard gewerkt aan een serie van opdrachten voor het vak O&O en aan de professionalisering van docenten die lesgeven op een Technasiumschool.”
Martin van Os vertelt verder. Hij is projectleider Technasium voor Wij Techniek. “We hebben echt ons best gedaan aansprekende en concrete opdrachten samen te stellen voor de leerlingen. Dit hebben we zoveel mogelijk in samenwerking met lokale partijen en het installatiebedrijf van de school gedaan. Voor de leerlingen gaat het natuurlijk leven wanneer het een opdrachtgever of project ‘om de hoek’ is. En uiteraard maakt het pas echt indruk als het een ‘echte’ opdracht is.” Een paar voorbeelden van opdrachten:
- Het aanpassen van een woning van een student met een beperking
- Het verduurzamen van een hotel (denk niet alleen aan isolatie en verbruik maar met name ook aan terugdringen van voedselverspilling bij het buffet)
- Het ontwikkelen van een vitale woning (duurzaam, ondersteunend, zorg, comfort)
“Een absoluut hoogtepunt was de organisatie en uitvoer van de Technasium Top Award 2018 – 2019: ‘Van gas los’. Leerlingen kregen de opdracht om een gebouw bij hen in de regio – een ziekenhuis, verzorgingshuis of bijvoorbeeld brandweerkazerne- in kaart te brengen. Hoe is het met de energievoorziening in dit gebouw? Wat gebeurt er in het pand? Hoe vaak mag het te warm of te koud zijn? Met uiteindelijk de opdracht om zich te verdiepen in alternatieve technieken om het gebouw te verwarmen.”
Wat het mooiste is aan het begeleiden van leerlingen bij zo’n opdracht? Martin en Erik zijn het er wel over eens. “De energie van leerlingen wanneer ze met iets échts aan de slag zijn. Daarom is het goed om dit soort opdrachten te faciliteren. Je ziet het enthousiasme groeien bij de leerlingen.”